Ruta del Cister en BTT I (Pla de Santa Maria - Vallbona de les Monges)

Dissabte 15/11

Ruta del Cister I (1)
Vallbona, Rocallaura, Belltall, Fores, Rocafort de Queralt, El Pont d'Armentera, Santes Creus, La Capona i Pla de Santa Maria (2)

Preguntes Freqüents: FAQ

Després de madrugar una mica per arribar al Pla de Santa Maria a les 8h ens trobem 8 bikers (2 baixes) per iniciar la Ruta del Cister en dos dies.
Dia ben net de nuvols però amb vent. Gran visibilitat.

Esmorzar en el lloc on deixem els cotxes i inici de la ruta cap a Figuerola del Camp on iniciem la primera pujada del dia

Pel camí dels Horts ens dirigim a Tossal Gros a l’ombra de la Muntanya de Jordà. I per la Font del Bou i el Camí de Cabra arribem a Prenafeta. Vaja pujadeta plena de pedres:

I vaja baixada amb fang de la pluja de la nit anterior:

Breu descans a Prenafeta i iniciem el camí cap a Montblanc seguint, mes o menys, la Riera de Sant Miquel.

Entrem a Montblanc pel Convent de la Mercé i passem el Francolí pel Pont Vell

Esmorzar en la Plaça Major i  despres foto en la Plaça de Santa Maria i cap a L’Espluga de Francolí pel GR171 que és la variant ciclable del GR175 entre Montblanc i L’Espluga

En arribar a l’Espluga decidim no fer els 8km que ens separen del Monastir de Poblet perque estem a meitat de l’etapa i veiem que si no apretem ens pot caure la nit. Decidim però anar al Santuari del Tallat en arribar a la Serra del Tallat.

Des de l’Espluga, en direcció Nord comencem a travesar camps i camps de conrreu de la Conca dirigint-nos a la Serra del Tallat on prenem la variant Gr175-3 per pujar-la pel Cap del Coll

Breu descans al Cap del Coll i cap al Santuari del Tallat on brenem i disfrutem de les vistes magnifiques sobre la Conca de Barberà en la frontera amb l’Urgel

Reposem i de nou en marxa per endinsar-nos en l’Urgell i visitar Montblanquet primer i arribar despres per un fantastic corriol a Vallbona de les Monges

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

(1)  El GR175, la ruta del cister La Ruta del Císter une los monasterios cistercienses de Santes Creus, Poblet y Vallbona de les Monges, situados en las comarcas del Alt Camp, Conca de Barberà y Urgell, visitando, además, el interesantísimo conjunto monumental de la villa ducal de Montblanc.

Ruta circular que, señalizada como sendero de gran recorrido GR 175, tiene una longitud aprox 105 km i 2.450m acum.

Descripció en Palau Robert:
La Ruta del Cister en BTT. Belltall - Santes Creus (*)
La Ruta del Cister en BTT. Poblet - Belltall (*)
La Ruta del Cister en BTT. Santes Creus - Poblet (*)

El GR175, la ruta del Cister:
Los consejos comarcales del Alt Camp, Conca de Barberà y el Urgell, en 1989 iniciaron la colaboración institucional para la promoción de La Ruta del Cister, para aprovechar el atractivo cultural y turístico que ofrecen los tres monasterios de la Cataluña Nueva y los 65 municipios de las tres comarcas. Esta colaboración se concreta con la creación de La Ruta del Cister.
En 1996 el Centro Excursionista la Xiruca Foradada crea el sendero “los caminos de los monasterios”. En 1998 los tres consejos comarcales se interesan por el sendero, lo señalizan con postes de señalización rural y lo incorporan dentro de la promoción de La Ruta del Cister, como nuevo producto turístico de senderismo. En 1999 el recorrido es homologado como sendero de gran recorrido con el número 175, reconocido en el ámbito de la FEDME y de la Era (European Ramblers Association).
El trazado del GR175 une los 3 monasterios: Santes Creus, Poblet y Vallbona de les Monges. Y atraviesa los municipios de: Aiguamúrcia (monasterio de Santes Creus), Pla de Santa Maria, Figuerola del Camp, Montblanc, l’Espluga de Francolí, Vimbodí y Poblet (el monasterio de Poblet), Vallbona de les Monges, Rocallaura, Passanant y Belltall, Forès, Rocafort de Queralt, Sarral (Montbrió de la Marca), Cabra del Camp y el Pont d'Armentera.

(2)  El Pla de Santa Maria és la 'meca' de la construcció de barraques de pedra seca.

Intentarem fer cabre la visita a alguna d'elles: